Для Тернопільщини 2018-ий рік видався досить вдалим, а деякі події стали знаковими. Серед них — повернення Почаївської лаври до складу історико-архітектурного заповідника, будівництво оновленої якісної дороги із заходу на схід через область, а також збір аграріями краю рекордного врожаю. Про це розповів голова Тернопільської ОДА Степан Барна.
Та, попри досягнення були цьогоріч і виклики, які довелось вирішувати. Про те, чим запам’ятався очільнику області 2018-ий — в інтерв’ю виданню УНІАН.
— Які три найважливіші аспекти року, що минає, хотілося б виділити?
– Думаю, жителі області відчувають, що в державі відбуваються реформи. Адже результати цього процесу спостерігаються навіть в глибинках.
Візьмемо децентралізацію. Об’єднаними територіальними громадами вже покрито 47% території Тернопільщини, до них входять 58% населення. Плюс в 5-ти громадах вибори відбулися минулих вихідних. І судячи з того, як люди активно включаються в процес формування територіальних громад, є надія, що жителі області нарешті усвідомлять, що зміни починаються не в кабінетах голови облдержадміністрації чи РДА, Прем’єр-міністра чи Президента, а безпосередньо на місці. І коли ми починаємо аналізувати наслідки децентралізації, то бачимо, як загальні фонди місцевих бюджетів зросли з 1,1 млрд грн в 2014 році до 4 млрд в 2018.
От що дала децентралізація для Тернополя? У 2014 році загальний фонд доходів міста складав 343 млн грн, спецфонд видатків розвитку – 87 млн. У 2018 році загальний фонд зріс до 1,309 млрд грн, видатки розвитку – до 365 млн грн. Саме з цих коштів вкладається бруківка. А також з них виплачується зарплата для бюджетників. І якщо виникає заборгованість перед вчителями, то її потрібно виплачувати, а не вимагати грошей від Кабміну. Бо Кабмін надав на місця можливості суттєво наповнювати бюджет. Комфортно звинувачувати, що винен Київ, що область щось недодала. А насправді ніхто нікому нічого не винен.
Не можу не відмітити цьогорічні зміни в освіті. Вперше за багато років діти прийшли в перший клас і їх вже чекали нові парти, нові стільці. Подекуди це все доїжджає, бо виробники не встигають задовольняти попит, який виник із реформуванням освітньої галузі.
За останні два роки в області придбали 56 шкільних автобусів. Це більше, ніж за весь період незалежної України.
У школах з’являються сучасні засоби навчання, відчувається, що ми йдемо в ногу з часом. І вже маємо перші результати. Якщо в 2015 році область за результатами ЗНО займала 14-те місце, то впродовж двох останніх років Тернопільщина – в трійці лідерів.
Нарешті повернулися обличчям до спорту. У 2015-16 роках ми займалися реконструкцією спортзалів, а тепер вийшли на новий рівень. Цього року в області збудовано 19 нових футбольних майданчиків зі штучним покриттям. Будується кілька спортивних комплексів: в Збаражі, Бережанах. У Великих Гаях – за рахунок коштів Європейської секторальної підтримки (майже 12 млн грн), ще 3 млн грн складає співфінансування громади. А ще водна арена «Тернопіль», яка стане самобутнім елементом спортивної інфраструктури області, плануємо тут проводити всеукраїнські та міжнародні веслярські змагання.
Шкода, що кошти, які планувалося скерувати на будівництв спортивного комплексу в Тернополі, перевели на інші об’єкти. Зараз ведемо переговори з Києвом, щоб таки ці кошти попали в обласний бюджет, — розповідає Степан Барна.
Окрім того, зазначив голова ТОДА, знаковим для краю став цьогорічний ремонт доріг, адже ніколи досі керівництво держави не звертало так увагу на Тернопілля, як зараз.
— Будівництво доріг стало для нас пріоритетом. Впродовж останніх двох років ми ставили собі за мету з’єднати Тернопіль з західним кордоном і врешті нам це вдалося. У 2018 році ми отримали рекордну суму фінансування на ремонт магістральних доріг – майже 1,4 млрд грн. В результаті маємо чудову дорогу на Львів М-09 «Тернопіль-Рава Руська-Люблін». Відремонтували об’їзну Тернополя, яка ще в вересні мала жалюгідний стан, з’єднали трасу Р-41 з Н02.
Ще одним пріоритетом була дорога до Підволочиська з орієнтуванням на те, що Хмельниччина зробить свій відрізок шляху і Тернопіль вже матиме повноцінне сполучення з двома обласними центрами. Але в них не склалося з об’єктивних причин – важко знайти якісних підрядників в умовах масштабного попиту, адже дороги почали будувати у всій державі.
Продовжуємо працювати над дорогою М-19 Тернопіль-Кременець на Рівне, щоб отримати якісне сполучення ще з одним обласним центром. В 2019 році плануємо завершити цей процес, — підкреслив Степан Степанович.
Про інші досягнення Тернопілля у 2018-му році очима голови облдержадміністрації читайте згодом на нашому сайті.